Dotychczas słyszeliśmy głównie o rynku kandydata. Dziś trend ten ewoluuje tworząc zjawisko, które nazwaliśmy rynkiem zmiany pracy. Nie tylko ze względu na rekordową liczbę otwartych wakatów oraz deklaratywnie wysoką otwartość do zmiany pracy – aż 90% respondentów badania – ale przede wszystkim dlatego, że metamorfozie ulegają nasze miejsca pracy, środowiska, w których funkcjonujemy, a także sposób w jaki postrzegamy karierę zawodową czy potencjalnego pracodawcę.
W raporcie przeanalizowaliśmy szereg aspektów, które wpływają na cykl życia pracownika w firmie – od momentu zainteresowania organizacją i chęcią dołączenia do zespołu, poprzez zaangażowanie i lojalność, aż po decyzję o odejściu. Wzięliśmy pod uwagę m.in.: wiek, staż pracy, branżę, miejsca zamieszkania czy rodzaj posiadanej umowy a także organizację - jej lokalizację, strukturę, kapitał oraz kulturę.
Główne wnioski
1. Reorientacja na #pracoszczęście i kulturę organizacji
Jak wynika z raportu, inwestycja w szczęście pracownika zwiększa jego lojalność wobec firmy. Powinna również się stać jednym z elementów strategii pozyskiwania talentów w 2020 roku – ponieważ szczęśliwy i zaangażowany pracownik jest bardziej lojalny wobec pracodawcy i odporny na działania konkurencji.
- Aż 86% osób, które odczuwa radość z tego co robi, jednocześnie nie szuka nowej pracy i nie chce zmieniać obecnej.
- Jeśli pracownik nie czuje, że praca jest ważnym elementem jego życia, to prawdopodobnie jest już na etapie poszukiwania nowego pracodawcy. Nadal jednak dla co trzeciego respondenta praca jest świadomą koniecznością.
- Najbardziej szczęśliwe branże to: IT (76%), Marketing i reklama (74%), Inżynieria (74%).
- Najmniej zadowoleni ze swojej pracy są pracownicy: Handlu detalicznego i Retail, Kancelarii prawnych, Transportu, Spedycji i Logistyki
2. Transformacja oczekiwań pracownika
Cechy pracodawcy
- Najważniejszą cechą, którą powinien posiadać pracodawca, jest stabilność finansowa firmy. Kolejne dwie najczęściej wskazywane odpowiedzi to: swoboda działania oraz otwartość pracodawcy na inicjatywy i feedback.
- Jak wynika z badania wraz ze wzrostem stażu pracy i wiekiem, rośnie zapotrzebowanie na swobodę działania. Ponad połowa osób pracujących więcej niż 21 lat wskazuje na swobodę działania, jako najistotniejszą cechę pracodawcy. Niewiele mniej wskazań jest w grupie 11-20 lat doświadczenia.
Organizacje, w których chcą pracować Polacy
- Okazuje się, że okryta często złą sławą korporacja nie jest tak straszna jak ją malują. To pierwszy wybór specjalistów i managerów – kolejno 25% i 34% wskazań przez osoby, na tych stanowiskach.
- Jednocześnie aż około jedna trzecia respondentów nie wie, jaką organizację by wybrało lub nie ma to dla nich znaczenia. Może być to dobra wiadomość dla mniejszych organizacji szukających pracowników z know-howem wyniesionym z międzynarodowych firm.
Oferta, która przekona pracownika do zmiany pracy
- Duet pieniędzy i możliwości rozwoju jest wskazywany przez kandydatów jako kluczowy przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracy. Trzecim najczęściej wskazywanym warunkiem przyjęci
a oferty pracy jest stabilność zatrudnienia, rozumiana jako umowa o pracę. - Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu? Przede wszystkim informacja o poziomie stanowiska – wskazuje tak 57% respondentów. Zaletą byłaby również lokalizacja firmy – to ważny element dla 48% kandydatów. Dyskwalifikując
e dla pracodawcy mogą być negatywne opinie w Internecie – na ten aspekt zwraca uwagę aż 41% badanych.
3. Kierunek: zmiana
- 44% respondentów badania zdecydowało się na zmianę pracy w ciągu ostatniego roku.
- Blisko 9 na 10 respondentów otrzymało zaproszenie do udziału w procesie rekrutacyjnym w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Jednocześnie 84% osób, które nie otrzymało podwyżki w tym samym czasie, również dostało zaproszenie do udziału w rekrutacji. Efekt? Świadomy kandydat nieustannie dąży do poprawy swojej sytuacji zawodowej.
- Najwięcej zaproszeń do udziału w procesie rekrutacyjnym otrzymują pracownicy z branż: FMCG (95%), Ubezpieczenia (94%), IT 93% i Handel detaliczny (93%).
- Wszyscy aktywni zawodowo są na etapie zmiany, poszukiwania pracy lub deklarują otwartość na nowe wyzwania. Większość osób chce zmienić pracę i aktywnie jej szuka. Niewielu mniej respondentów nie szuka aktywnie pracy, ale jest otwartych na nowe propozycje. Jedynie 7% uczestników badania w ogóle nie szuka pracy.
- Tylko 26% pracowników otrzymało kontrofertę od swojego aktualnego pracodawcy.
Wszystkie dane z raportu możemy przedstawić z podziałem na:
- miejsce zamieszkania pracownika (województwo),
- branżę,
- wiek pracownika,
- staż pracy.
Badanie zostało zrealizowane wśród specjalistów i managerów oraz liderów organizacji. Ankieta została przeprowadzona metodą CAWI we wrześniu 2019 roku. Odpowiedzi udzieliło 1517 respondentów: 46% z nich stanowili specjaliści, 29% to managerowie, 10% przedstawiciele kadry kierowniczej, 9% to osoby na stanowiskach asystenckich, a pozostałe 6% - studenci i wolni strzelcy.